Tolkien ute?

En av Dagbladets bloggere Berit Ellingsen presenterer de nye fantasyforfatterne. Hun skriver bl.a.:

«… nå ser vi kanskje begynnelsen på en ny bølge innenfor fantasy-sjangeren, noe som kanskje vil representere langvarige endringer i sjangeren som hele. Unge forfattere med en helt annen humor og slagkraft enn gamlegutta entrer scenen. De har sett mye, spilt en del og lest desto mer og beveger seg lenger fra det trauste formularet som Tolkien startet enn noen andre har gjort før dem. Her er ingen dansende alver, søte hobbitter eller snakkende trær, men levende mennesker, nådeløs politikk og bitende humor som grunnlag for refleksjonen av vår verden.»

Forfatterne hun presenterer virker spennende, men hun gjør mer skade enn gavn når hun kaller Tolkien «traust». «Solid» og «gjennomarbeidet» ville jeg heller si, og det burde ikke være negativt. Jeg har hørt Ringenes herre i bilen i det siste, og jeg fryder meg like mye denne gangen som første gang jeg leste bøkene. Men om jeg liker det hun skriver eller ikke; Scott Lynch’ bok The Lies of Locke Lamora har jeg uansett tenkt å lese.

Ukategorisert