Alternativ til Dewey

Det hender ofte at jeg treffer litt forvirrede bibliotekbrukere som lurer på om det finnes noe system i hvordan vi har plassert bøkene «…for alfabetisk står de tydeligvis ikke.» Jeg forklarer dem raskt litt om Dewey, men gjerne bare i form av at de står plassert etter tema, sånn at reisebøker om samme land står sammen osv. Da lysner gjerne ansiktene mens de sier: «Så lurt!» Det er jeg jo enig i, selv om alle system har sine svakheter.

Så leste jeg om å arrangere bøker etter fargen, og jeg må innrømme at det stritter i meg. «Greit nok når man har 10 hyller med bøker,» lyder en av kommentarene, og da er jeg med. Men et helt bibliotek trenger et mer gjennomtenkt system. Hvordan skal vi ellers finne fram? Det betyr ikke at jeg har brukt Dewey hjemme. Fargekoding er heller ikke noe for meg, med ett unntak: Århundrets bibliotek har jeg faktisk plassert etter fargen. Jeg har, som så mange andre, mitt helt private system som gjør at jeg finner fram, mens alle andre må gi opp.

Ukategorisert