Fra papir til nett

Den amerikanske storavisen Seattle Post-Intelligencer, som har eksistert fra 1863, skal ikke lenger være papiravis, melder Digi.no. Avisen har et opplag på 188.000 og en redaksjon på 165. 145 av dem har sin siste arbeidsdag i dag. Fra og med i morgen skal avisen bli en blanding av blogger og lenker:

I en programerklæring fra Hearst heter det at web-utgaven av Seattle P-I vil tilby faste spalter til «framstående Seattle-boere», over 150 leserblogger, mange lokale databasetjenester og fotogallerier, samt lenker til lokalaviser i nærområdet. Poenget er at mange store aviser i USA sliter tungt, og flere av disse tilhører også Hearst. […]

Reporterne som mister jobben i Seattle P-I er redd for at avisens ånd skal forsvinne.

De sier til nyhetsbyråene at den tradisjonelt har søkt å gi en stemme til dem uten makt, og frykter svekket granskning av samfunnets mektige. Veteraner mener avisa har spilt en foregangsrolle i saker som likestilling og rett til selvbestemt abort, og de peker på at et miljø med store kunnskaper om lokale forhold nå går tapt. Flere av dem skal være i ferd med å se på mulighetene for å lage nisjetjenester rundt spesielle emner som kriminalitet eller skole og utdanning.

Ifølge analytiker Ken Doctor utgjør ulike lesevaner på nett og på papir en vesentlig utfordring for Hearst. Gjennomsnittsleseren brukte bare åtte minutter på Seattle P-Is nettsted i hele februar, men over fire timer på papirutgaven, sier Doctor til nyhetsbyrået AP. Han mener Hearst ikke kan regne med å beholde leserne i overgangen fra papir til web, men må ta grep for å bygge lojalitet.

Nå er jeg ikke akkurat en motstander av blogger, men blogg og avis er to helt forskjellige medier. Jeg har ingen problemer å forstå journalistenes frykt for at det de kaller «avisens ånd» vil forsvinne. Det er kanskje en nødvendig utvikling at en del aviser forsvinner, men å lage en lettvekterutgave og kalle den avis er ikke veien å gå.

Advertisements