Lovende debutant

Jeg leste nylig novellen «Fant du henne Anton?» av Elisabeth Irgens Casén Pihl.

Rammene er ganske dystre: Broren til hovedpersonen har nettopp dødd, moren har begynt å drikke og faren er blitt helt besatt av å bygge med lego. Hovedpersonen har begynt på en ny skole, der alle tar ham for å være en annen. Det hele er ganske forvirrende, og forfatteren gjør seg ikke allverdens bry med å forklare og utdype. Likevel sitter jeg igjen med en god og optimistisk følelse etter å ha lest ferdig: Det skyldes både stemningen mot slutten av teksten, men også fordi dette er godt skrevet. Jeg gleder meg allerede til å lese mer av denne forfatteren.

4 thoughts on “Lovende debutant

  1. Merker jeg ble litt småoverrasket av «Det hele er ganske forvirrende, og forfatteren gjør seg ikke allverdens bry med å forklare og utdype», men det er jo akkurat slik tilbakemelding jeg trenger! Veldig glad for at du likte den likevel:) Det du leste er et romanutdrag av begynnelsen på historien, og i romanen blir det forklart betraktelig mer. Håper du leser romanen hvis jeg en gang får den utgitt. Setter veldig pris på at du skrev en kort anmeldelse! 🙂

  2. Jeg likte den fordi jeg tolket forvirringen som en del av sinnstemningen hovedpersonen er i rett etter et dødsfall. Dessuten er det jo litt som livet: Man får ofte bare utdrag uten forklaring.

    Fint med tilbakemeldingen om at dette skal bli en roman. Du har en garantert leser i meg.

  3. Tilbaketråkk: Tweets that mention Lovende debutant « Helenes hengekøye -- Topsy.com

Kommentarer er stengt.