Tekstualitet

I går var det stor lansering av det nye, faglitterære nettidsskriftet Tekstualitet. Jeg var ikke til stede under lanseringen, men det var to av mine kollegaer. I dag fortalte den ene av dem at jeg er sitert på forsiden til tidsskriftet.

– Da de viste forsiden av tidsskriftet på storskjerm, var ditt navn det første jeg så, kunne kollega Kirsti Tveitereid fortelle. Sammen med Elin Kragset Vold er hun blitt intervjuet av tidsskriftet. Derfor var de naturlige gjester under åpningen.

Jeg skjønte absolutt ingenting, og måtte ta en titt med det samme. Men det stemte faktisk. Tidsskriftet opererer nemlig med noe de kaller «margsitater». Om margsitatene skriver de:

«Margsitatene bidrar til å gi Tekstualitet farge. Alle lesere oppfordres til å sende inn margsitater. Oppgi da full referanse med sidehenvisning, og send sitatet til anne.haugestad@hive.no. Innsenderen vil forbli anonym, men vil være med på å prege Tekstualitet gjennom sine favorittsitater. Etter hvert vil margsitatene bli byttet ut, men alle  sitater som har vært brukt, blir liggende i denne lista. Lista fylles opp fra toppen slik at referanser til nåværende margsitater ligger øverst.»

Og selve sitatet var hentet fra en bok der jeg blant annet har bidratt med innledningen:

Om utvikling av et inkluderende læringsmiljø

«For å skape godt læringsmiljø for alle elever må lærerne ha et profesjonelt faglig fellesskap hvor de har anledning til å vurdere og å utvikle praksis. Et slikt utviklingsorientert fellesskap kommer ikke av seg selv. Tvert imot, det forutsetter langsiktig systematisk arbeid og prioriteringer av lærerne selv, av ledelsen ved skolen, og ikke minst av skoleeier i kommunen.»

Side 12 i Torunn Helene Fredriksens innledning i Elin Kragset Vold (red.) (2013): Rom for læring: Læringsmiljø og pedagogisk analyse. Bergen: Fagbokforlaget

Nå skulle jeg selvfølgelig ha skrevet mer om både tidsskriftet og boka, men det får komme litt senere. Livet kaller.

